Seminar za animatore u pastoralu osoba s invaliditetom

ĐAKOVO (TU) – Formativni seminar za animatore u pastoralu osoba s invaliditetom održan je 4. studenoga 2017. u prostorijama Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu. Seminar je organiziralo Nadbiskupijsko povjerenstvo za pastoral osoba s invaliditetom i članova njihovih obitelji, a moderirao ga je vlč. Alojz Kovaček, nadbiskupijski povjerenik za ovo pastoralno područje.

Predavanje „Vizualno-kognitivne strategije u poučavanju učenika s autizmom i didaktičko metodičke prilagodbe u nastavi“ održala je ravnateljica Centra za autizam Žarka Klopotan, specijalist rane intervencije, a predavanje „Nepoželjni oblici ponašanja i protokoli postupanja te zaštita mentalnog zdravlja učenika s autizmom primjenom integrativnog pristupa“, dr. sc. Dragana Mamić, profesor defektolog i rehabilitator senzorne integracije.  Na seminaru je prisustvovalo 60-ak sudionika.

Nakon zajedničke molitve, sudionicima se obratio  vlč. Alojz Kovaček, povjerenik. U prvom predavanju Žarka Klopotan govorila je o osnovnim zakonitostima poučavanja učenika sa autizmom. Kao najvažnije u radu s učenicima s autizmom navela je vizualno kognitivno potpomaganje, kako bi nas oni bolje razumjeli i kako bi podučavanje bilo uspješnije. Učenici  s autizmom imaju otpor prema promjenama, sklonost prema jednoličnosti te ponekad mogu veoma burno reagirati na promjene u rutinama. Da bi im se olakšalo funkcioniranje, potrebno im je osigurati primjerenu podršku, predvidljivost i sigurnost kroz određenu strukturu programa.

Budući da su osobe s poremećajem iz spektra autizma vizualni mislioci, korisna je primjena metode „društvena priča“. To je metoda u kojoj svjesno uz neku situaciju mi smišljamo priču koja je vezana uz slike kako bi učenicima s autizmom objasnili što trebaju činiti. Predavačica je zaključno iznijela da je za učinkovito poučavanje učenika s autizmom izrazito je važno osigurati čvrsti raspored vremena i prostora, osigurati mu strukturu jer tada učenik s autizmom najbolje funkcionira, da zna što će u kojem trenutku raditi i gdje će se nalaziti.

Nakon kratke stanke uslijedilo je drugo predavanje dr. sc. Dragane Mamić. Na početku svog predavanja navela je nekoliko oblika nepoželjnog ponašanja, a to su autoagresivno (samoozljeđivanje), agresivno (ozljeđivanje), destruktivno (uništavanje), pasivno ponašanje, uznemirenost i hiperaktivnost. Važno je prepoznati nepoželjno ponašanje, jer ono čak može ugroziti sigurnost osoba koje ju okružuju, ali i čak samo dijete s autizmom. Važno je saznati što se krije u pozadini, što uzrokuje nepoželjno ponašanje. Najveći problem kod djece s autizmom je modulacija podražaja, da se usredotoči samo na ono što je važno. Potrebno je imati razumijevanja i shvatiti s čime se dijete bori svakoga dana.

Potom je navela je i faze koje roditelji prolaze od postavljanja dijagnoze njihovom djetetu sa posebnim potrebama. U samom početku imamo odbijanje dijagnoze i šutnju, zatim prigovaranje i depresiju te na kraju prihvaćanje. Roditelji djeteta s autizmom se žale da stručnjaci nemaju dovoljno znanja i vještina i da ne pokazuju dovoljno zabrinutosti i empatije. Važno je čuti roditelja kako govori o svom djetetu i o sebi jer tako i mi možemo vidjeti koja su očekivanja roditelja. Biti roditelj djeteta s autizmom nije lako, roditeljima je potrebno savjetovalište, a obitelji je potrebna sustavna podrška jer autizam utječe na sve članove obitelji.

Nakon predavanja uslijedile su radionice koje se su tematski bile vezane uz predavanja. Radionice su pripremile i vodile Žarka Klopotan, specijalist rane intervencije, a predavanje i dr. sc. Dragana Mamić, profesor defektolog i rehabilitator senzorne integracije. Ivana Dugandžić