Treća listopadska biblijska tribina u osječkoj Župi Preslavnog Imena Marijina

btr

OSIJEK (TU) – U Župi Preslavnog Imena Marijina u Osijeku 20. listopada 2020. nastavljene su „listopadske biblijske tribine” za odrasle vjernike. I ovog utorka u Pastoralnom centru Blaženoga Alojzija Stepinca okupio se lijep broj vjernika koji su imali priliku slušati predavanje na temu “Rat – snažan motiv Knjige Otkrivenja”.

Predavač, vlč. mr. sc. Ivan Benaković, i ovoga je puta na jasan i sažet način okupljenim vjernicima progovarao o neprocjenjivom blagu apokaliptične literature. Pošavši od samoga pojma polemos, odnosno polemeo koji u grčkome jeziku označavaju termine za rat i ratovanje, prikazao je što je istinski rat koji se odvija na planu naracije biblijske Knjige Otkrivenja (usp. Otk 2, 16; Otk 9, 7; Otk 11, 7; Otk 12, 7; Otk 13, 4. 7;  Otk 16, 14; Otk 17, 14; Otk 19, 11. 19; Otk 20, 8).

btr

Vlč. Benaković je naglasio kako se pojam rat rabi u svrhu prikaza trajnoga konflikta između dobra i zla u Knjizi Otkrivenja. Na taj način se potvrđuje dualistička perspektiva koju u svojoj biti posjeduje apokaliptička literatura. Bilo apokaliptika židovskog porijekla (usp. 1 Henokova; 4 Ezrina), bilo ona s kršćanskim predznakom – Knjiga Otkrivenja u Novom zavjetu. Uzevši u obzir tu metodološku opasku, mr. Benaković je potom na konkretnim primjerima iz Knjige Otkrivenja: Otk 17 i Otk 19, 11-16, prikazao da se istinski konflikt u samoj Knjizi Otkrivenja u svojoj biti odvija između Krista koji je prikazan kao zaklani Jaganjac (usp. Otk 5) i sila zla koje su personificirane kroz razne oblike svjetske pojavnosti poput zvijeri i velike bludnice (usp. Otk 13 i Otk 17). Rat je ipak bitka koja je već dobivena po snazi krvi Krista koji je već u Otk 5 prikazan kao Jaganjac koji biva ubijen te je Njegovom smrću omogućen pristup sadržaju Knjige koja je do tada zapečaćena. Jaganjac je dakle svojim činom predanja, vrlo paradoksalno kao i inače u Knjizi Otkrivenja, pobijedio i omogućio vjernicima pristup Božjem životu.

btr

U Otk 19, 11-16 Krist je prikazan kao vjerni i istiniti. Onaj koji jer je ubijen i uskrsnuo, vjernicima trajno omogućuje pristup Životu u Bogu. Predavač je naglasio isto tako više puta kako je zlo u Otkrivenju prikazano kao sila i snaga, no ipak kao sila koja je uvijek determinirana, tj. ima svoj “rok trajanja” (usp. Otk 17, 8ss). Krist – Jaganjac pak s druge strane, ima u sebi trajnost te neprolaznost na koju je svaki vjernik pozvan. Stoga je u svojoj biti Knjiga Otkrivenja, Knjiga nade i utjehe, jer Bog je već pobjedio te je čovjeka pozvao na dioništvo u toj radosti. Apokaliptične slike u samoj Knjizi imaju dakle smisao čovjeku prikazati na neki način put prema vlastitom čišćenju, odnosno katarzi. Jer onaj tko čita Knjigu doživljava ju dramatičnom i uistinu kompleksnom, ali baš ta dramatičnost ga vodi i prema katarzi koju se postiže pomnim čitanjem same Knjige (usp. Adella Yarbro Collins, Crisis and Catharsis. The Power of Apocalypse) Mr. Benaković na kraju je zaključio da Knjiga Otkrivenja, odnosno rat u Knjizi Otkrivenja po sebi nosi sljedeće teološke poruke: Prikazati sukob, ali istovremeno i pobjedu Krista koji je ubijeni Jaganjac; u Kristovoj smrti se odvija prekretnica borbe – jer Krist nije samo ubijeni, nego i proslavljeni ratnik – slavni konjanik; Krista prate vjernici – vjerni svjedoci; Trajni poziv Crkvi na nasljedovanje – utjeha putujućoj Crkvi; Zlo – u Otk biva pripušteno, ali uvijek determinirano; Vladavina koja proizlazi iz Kristove pobjede je trajnoga kraktera, dok je svaka personifikacija zla s druge strane prikazana prolaznom.

Biblijske tribine nastavljaju se idućeg utorka (27. 10.) kada će biti govora o još nekim aspektima biblijske Knjige Otkrivenja. Ivan Jurić