OSIJEK (TU) – U petak, 24. svibnja 2024. godine u pastoralnim prostorima Nadbiskupskog vikarijata u Osijeku održan je stručni skup za odgojitelje u vjeri Đakovačko-osječke metropolije. Skup je održan u organizaciji katehetskih ureda iz Đakova i Požege te Agencije za odgoj i obrazovanje Podružnica Osijek. Tema skupa bila Metodičko oblikovanje aktivnosti u vjerskom odgoju djece rane i predškolske dobi.
Skup je započeo molitvom koju je pripremio vjeroučitelj i odgojitelj u vjeri Marko Kapular. Uvod u skup i pozdrave uputili su predstojnici katehetskih ureda dr. Teuta Rezo i vlč. mr. Marijan Pavelić te viša savjetnica za vjeronauk Ankica Mlinarić. Odgojiteljima i ravnateljicama dječjih vrtića obratio se riječima podrške i zahvalnosti za njihov rad i predanje u radu s najmlađima, nadbiskup i metropolit Hranić rekavši: „Ako na kraju odgojno-obrazovnoga procesa želimo dobiti zaokružene i stabilne osobe tada im se mora ponuditi i vjerski odgoj jer religiozna dimenzija, kako naglašavaju svi relevantni dokumenti – od međunarodnih, našega ustava pa do provedbenih ugovora – neotuđivi, sastavni dio cjelovitog odgoja i obrazovanja.“
Odgojitelji su imali priliku čuti predavanje Brankice Blažević, dipl. pedagoginje i dugogodišnje više savjetnice za predškolski vjerski odgoj u Nacionalnom katehetskom uredu, pod naslovom Na koje se načine mogu realizirati aktivnosti vjerskog odgoja?. Predavačica je odmah na početku istaknula važnost entuzijazma odgojitelja koji uvijek iznova traži nove načine rada s djecom, imajući ispred sebe jasan cilj, a to je odgoj djeteta kao cjelovite osobe, dajući mu podršku i pratnju kako bi se samo dijete pitalo kako služiti drugima oko sebe, a ne samo kako se nekim ili nečim poslužiti.
U nastavku izlaganja B. Blažević dala je pregled različitih pedagoških pravaca kroz povijest naglasivši kao ni jedan od njih nije isključiv i kako odgajatelj može u svom radu primijeniti sve dobre poticaje i smjernice, imajući uvijek u središtu konkretno dijete i njegove potrebe. Kroz interakciju s odgajateljima u tematskoj raspravi istaknuta je odgojna kriza te izazovi koje donosi popustljivi odgoj i nemoć roditelja u njihovoj odgojnoj zadaći. Predavačica je iznijela niz praktičnih, i iz bogatog iskustva pedagoškog rada, korisnih savjeta na koje sve načine odgajatelj kroz kreiranje metodičkih aktivnosti i uspješnih pedagoških metoda, može biti pomoć i suradnik roditeljima, a djeci pratnja i oslonac u davanju pažnje, razumijevanja, slušanja, povjerenja…
Uz sve uobičajene pedagoške metode i pristupe, vjerski odgoj sadržava i duhovno-nadnaravna sredstva kao što su sakramenti, liturgija, Riječ Božja, kršćanska etika, molitva koja pomažu djetetu da ulazi u prijateljsku komunikaciju s Bogom i radost zajedništva s drugima.
Odgajatelji su imali priliku sudjelovati u dvije pedagoške radionice koje su vodile s. Ružica Golik, dipl. odgojitelj, pod nazivom Metodičko oblikovanje aktivnosti prema Kett metodi za djecu rane i predškolske dobi u odgoju u vjeri – Marija Kraljica Neba i s. Monika Maslać, mag. praesc. educ., pod nazivom Važnost prostornog i materijalnog okruženja vrtića kao pomoć u uspješnoj provedbi aktivnosti.
Stavljen je naglasak na odgojitelja koji je odgovoran za osmišljavanje bogatog i poticajnog okruženja u kojemu dijete boravi te na njegovo promatranje. Težište je bilo na vjerskom kutiću – mjestu radosti i Božje prisutnosti koje omogućuje djetetu prenijeti svoj doživljaj na drugu djecu, roditelje i odgojitelje. Radionica je zamišljena na način da skupine od nekoliko odgojiteljica imaju zadatak osmisliti poticajno okruženje na određenu temu iz priručnika Njihovo je Kraljevstvo nebesko koje će biti prisutno u najmanje četiri centra sobe dnevnog boravka. U središtu sobe je vjerski kutić iz kojeg proizlaze poticaji ostalih centara.
U susretu s Kett metodom odgojitelji su se upoznali s Kett pedagogijom koja ima za cilj pomoći djetetu približiti se Bogu i otkrivati vlastiti smisao života. Odgojiteljima je snažno naglašena potreba reda i mira u ovom pedagoškom pristupu, gdje sve aktivnosti odišu skladom, poniranjem u dubinu, izmjenjujući kod djece pokrete, trenutke tišina, pjesme, pa sve do slaganja tzv. podnih slika kojima djeca na simboličan i ritualan način progovaraju o svojim doživljajima i osjećajima slušajući o nekom biblijskom događaju, osobi ili svetcu. Ova metoda također potiče cjeloviti pristup djetetu kroz sve aktivnost gdje se zahvaća djetetov um, srce i ruke. Kett metoda njeguje kod djece njihovu dragocjenu sposobnost divljenja i čuđenja, zahvalnosti i sigurnosti u Božju ljubav koja ih je pozvala u život.
Odgojitelji su na završetku skupa izrazili zahvalnost za ovaj susret koji ih je osnažio i dodatno motivirao za traženje novih i djeci primjernih aktivnosti i pristupa u njihovom rastu i sazrijevanju u cjelovite osobe posebno njegujući njihovu duhovnu dimenziju. Stručni skup završen je evaluacijom i molitvom.
Katehetski ured