Nadbiskupijski susret obitelji

ĐAKOVO (TU) – Ured Đakovačko-osječke nadbiskupije za pastoral braka i obitelji organizirao je 29. ožujka Nadbiskupijski dan obitelji, koji je „U vjeri, nadi i ljubavi“ u Đakovu okupio brojne bračne parove i obitelji. Proslava je imala dva dijela. Prvi dio održavao se u Središnjoj nadbiskupijskoj i fakultetskoj  knjižnici i prostorima KBF-a u Đakovu, a drugi dio u katedrali, gdje je misno slavlje predvodio nadbiskup Đuro Hranić, a sudionicima prvoga dijela se pridružile i brojne đakovačke obitelji i bračni parovi.

Proslava je započela u Dvorani biskupa Mandića, koja je bila dupkom ispunjena sudionicima proslave: oko 220 bračnih parova, 150 djece, svećenici, časne sestre. Okupljene je pozdravio nadbiskupijski povjerenik za pastoral braka i obitelji i koordinator Pastoralnog centra dr. sc. Stanislav Šota, izražavajući radost zbog velikog odaziva. „Drago mi je da ste osvojili vrijeme od sebe za sebe. Nadam se kako će vas današnji, vaš dan, osnažiti i očvrsnuti u življenju bračno-obiteljskih vrednota u skladu s Božjim naumom“, rekao je u pozdravu dr. Šota, nakon čega je susret započeo molitvom koju su pripremili bračni par Petar i Sanja Kopunović Legetin. Tijekom programa izvedeno je nekoliko glazbenih točaka koje je pripremila skupina vjeroučitelja.

Pozdrav nadbiskupa Hranića

„Srce mi je danas doista ispunjeno radošću. Zahvaljujem Trojedinom Bogu za svakoga od vas i pozdravljam vas, poštovani i dragi bračni parovi. Duh Sveti, unutartrojstvena Božja ljubav, ljubav između Oca i Sina, osjenila je utrobu BDM i tako je započela povijest spasenja u Isusu kristu. Ljubav između Oca i Sina djelovala je i u vašim srcima te vas je Duh Sveti združio u bračnom zajedništvu i darovao vas jedno drugome“, rekao je okupljenima nadbiskup Hranić, dodavši: „U vjeri prepoznajete i vaše vam iskustvo govori da je vaša bračna ljubav najdragocjeniji biser radi kojega se isplati učiniti i žrtvovati sve. Vaša vjera i vaše vam iskustvo govore da vas nitko ne može voljeti, nitko vam ne može pružiti nježnost i razumjeti vas kao vaš bračni drug, i da je zato on najveće blago koje ste primili od Boga. Jednako tako, nitko vašem bračnom drugu ne može pružiti podršku, ohrabrenje i ljubav kao vi, a vaša su djeca utjelovljenje i kruna vaše ljubavi. Ona trebaju ne samo jelo i odijelo koje im osiguravate, nego trebaju i ljubav između tate i mame i vaše je obiteljsko zajedništvo najveća radost i snaga, ono je ostvarenje trojstvenoga zajedništva među ljudima, predokus neba na zemlji i slika Trojstva. Vaš brak i obitelj su vaš put posvećenja.“

Zahvalio je svećenicima koji su proteklih dana animirali bračne parove u svojim župama, vjeroučiteljima glazbenicima i voditeljima radionicama, predavaču, Zajednici Cenacolo, studenticama i studentima KBF-a, povjereniku dr. Šoti, članu Nadbiskupijskog povjerenstva i Vijeća HBK za pastoral braka i obitelji vlč. Ivici Martiću te svima zaslužnima za održavanje današnjeg susreta.

„Radujem se što i na ovaj način pokazujemo da nam na srcu leži ostvarenje Izjava i odluka Druge biskupijske sinode, koje kažu da pastoral braka i obitelji, a osobito bračnih parova koji imaju djecu predškolske, osnovnoškolske i srednjoškolske dobi, treba biti apsolutni pastoralni prioritet u našoj nadbiskupiji. Želim svima nama da nam ovaj današnji dan bude dodatni poticaj i ohrabrenje da još više volimo svoju obitelj i još snažnije zavolimo Crkvu, kao svoju tako staru i još uvijek tako svježu, hrabru i dobru majku koja okuplja i grli svu svoju djecu i raduje se svakom svome djetetu“, rekao je mons. Hranić.

Brak već sada može biti raj

Program je nastavljen predavanjem na temu „Komplementarnost braka i celibata“, prof. dr. Ivice Raguža. „Svjedoci smo da je danas brak na svim razinama u krizi. Sve je više rastava braka, sve manje modernih ljudi sklapa brak, a i postojeći brakovi jedva se uspijevaju održati te nerijetko i sama njihova opstojnost potvrđuje besmislenost bračnoga života. Brak, kako ga kršćanstvo shvaća, nalazi se pod golemim pritiskom i mnogi bi se složili s poznatom rečenicom Lorda Byrona: ‘Ljubav je raj, a brak pakao.’ Isti se pritisak odnosi i na celibat“, uvodno je u razmatranju o braku kazao dr. Raguž, profesor KBF-a u Đakovu. Izlažući o zahtjevnoj temi, predavač se u teologiji braka poslužio tekstovima iz Poslanice Efežanima i Prve poslanice Korinćanima, podsjećajući na uvijek aktualne i nadahnjujuće Pavlove riječi: Budite, dakle, nasljedovatelji Božji kao djeca ljubljena i hodite u ljubavi kao što je i Krist ljubio vas i sebe predao za nas kao prinos i žrtvu Bogu na ugodan miris, u kojima je sadržano središte kršćanskoga, bračnoga života: biti nasljedovatelji Božji, dok je ljubav shvaćena kao predanost samoga sebe, kao „agape“, odnosno darivanje samoga sebe, poništenje sebe za drugoga!

Rečeno je kako su pohlepa i pohota protiv braka. „Kršćanski brak, dakako, treba shvaćati kao žudnju za drugim i uživanje u drugomu, ali on svoju posebnost dobiva pod vidom ‘agape’. Suvremeno društvo ustraje samo na prvim dvama vidovima braka ili zajedničkoga života muškarca i žene… Toj ljubavi, toj ‘agape’, suprotstavlja se bludnost i pohlepa, poroci što se bitno protive kršćanskom poimanju ljubavi, a time i bračnoj ljubavi“, kazao je Raguž, pojašnjavajući kako se u pohlepi ne poštuju granice, a sv. Toma Akvinski naziva ju i „neurednom ljubavlju za imanjem“ jer se u pohlepi želi imati na neuredan način, a neuredno imanje je izričaj sebičnosti i samoljublja. „Brak može uspijevati jedino ako supružnici međusobno razgovaraju, ali razgovaraju i s Bogom, što se događa u Božjoj riječi i pjesmi (Pavlovljevo shvaćanje braka), dakle u euharistiji. Kroz razgovor se odmjeravaju jedno drugim, napuštaju svoje samoljublje ili egoizam u dvoje. Čine upravo ono što je bit ljubavi, ‘agape’, a to je napuštanje sebe i odmjeravanje Bogom. Ne pripadaju više sebi, nego Bogu“, istaknuo je Raguž, zaključujući kako je kriza braka upravo kriza vjere, kriza agapea: „S Kristom brak već sada može biti raj, a ljubav bez braka je pakao.“

Nakon predavanja okupljeni su se podijelili u 20 skupina te nastavili susret radom u šest različitih radionica. Teme su bile „Bračni i obiteljski život u diktaturi relativizma“, „Društvena odgovornost obitelji“, „Kristocentričnost bračnog i obiteljskog života“, „Seksualna revolucija i Crkva“, „Vrednote bračnog i obiteljskog života u suvremenoj obitelji“ te „Vrednote života u celibatu“.

Potom su članovi Zajednice Cenacolo, u suradnji s članovima svojih obitelji, izveli zanimljiv scenski prikaz „Svatko glumi sebe”, a nazočni su imali priliku i poslušati dva kratka svjedočenja. Prvi dio susreta završio je nastupom brojne djece, koji su oduševili i razgalili srca okupljenih. Dok su roditelji slušali predavanje i sudjelovali u radionicama, studenti KBF-a s djecom su, između ostaloga, pripremili dvije glazbene točke te organizirali sportsku, slikarsku i literarnu radionicu. Nakon što su na pozornici otpjevali pjesme uz gestikulaciju, djeca su zaslužila gromoglasan pljesak nazočnih. Nadbiskupu Hraniću potom je uručen dar – crtež koji prikazuje njega, a koji je u radionici naslikala jedna djevojčica. Brojni dječji radovi izloženi su u holu Knjižnice te su okupljeni iskoristili priliku i kasnije razgledali što su sve djeca napravila.

Misno slavlje u katedrali

Program Nadbiskupijskog dana obitelji potom se nastavio u đakovačkoj prvostolnici, svečanim misnim slavljem, gdje je nadbiskupu Hraniću koncelebriralo 40-ak svećenika. U prigodnoj homiliji nadbiskup je govorio o čovjeku stvorenom na sliku Božju, na sliku Trojstva, stvorenom ili kao muškarac ili kao žena, kao dar da bude darovan, predodređen za život u zajedništvu osoba. Posvijestio je višestruko značenje rečenog „Stoga će ‘iš’ ostaviti oca i majku da prione uza svoju ‘iššah’ i dvoje njih bit će jedno tijelo.“ „Čovjek postaje u potpunosti svjestan istine o sebi i upoznaje samoga sebe kroz iskustvo izvornog zajedništva muža i žene, odnosno u relaciji zajedništva s drugom osobom. On sebe i svoje mogućnosti, istinu o sebi otkriva uz pomoć druge osobe; za otkrivanje vlastitog identiteta potrebna mu je pomoć druge osobe ‘kao što je on’, ‘kao što je ona’”, rekao je nadbiskup. Dodao je kako je ljudska osoba definirana i vlastitim tijelom te vlastitom spolnošću, odnosno tijelo i spolnost čine sastavni i neotuđivi dio istine o čovjeku slici Božjoj, a čovjek ostvaruje vlastitu osobnost tek prihvaćajući drugu osobu i po prihvaćenosti od druge osobe.

„Draga braćo i sestre, vi nemate druge važnije i svetije zadaće od njegovanja dijaloga i komunikacije u braku te trajnog produbljivanja i snaženja vaše bračne ljubavi i zajedništva. Brak i obitelj su vaš put posvećenja, oltar na kojemu se darujete Bogu, najbolji oblik odgoja djece i način na koji vi izgrađujete Crkvu. Kao što pšenično zrno bačeno u zemlju živi za klicu i hrani je svojim vlastitim škrobom i utrobom, tako se i vi darujete svome bračnom drugu i svojoj djeci, za njih živite“, zaključio je nadbiskup u propovijedi. Na kraju misnog slavlja nazočni su zajedno izmolili Molitvu za obitelj te Molitvu za svećenike te pristupili fotografiraju pred katedralom.

Nadbiskupijski dan obitelji sadržavao je nekoliko razina. Tijekom ožujka na župnim susretima bračnih parova, u obiteljskim skupinama te na susretima s roditeljima prvopričesnika i krizmanika koristilo se šest spomenutih kateheza, pripremljen je Križni put povodom ovoga dana, a u svim župnim te brojnim filijalnim crkvama uoči svetkovine Blagovijesti organizirano je euharistijsko klanjanje. A. Banović / N. Špoljarić

foto: A. Banović