Četrnaesti molitveni susret unutar novoga ciklusa “Lectio divina”

OSIJEK (TU) – U četvrtak, 7. travnja 2022. održan je u pastoralnim prostorima Nadbiskupskog vikarijata u Osijeku četrnaesti molitveno-biblijski susret unutar novoga ciklusa Lectio divina, pod vodstvom vlč. dr. Davora Vukovića, profesora fundamentalne teologije u Đakovu i sveučilišnog kapelana u Osijeku. Susret je započeo zajedničkom uvodnom molitvom, s osobitom nakanom za mir u Ukrajini. Zahvaljujući tehničkoj podršci koju je osigurala Anamarija Buzgo, susret su pratili i sudionici on-line, preko video veze na you tube kanalu Duhosa. Snimka Lectio divina ostaje dostupna na YouTube kanalu Duhosa za sve zainteresirane.

Za temu susreta odabran je odlomak iz Ivanovog evanđelja koji donosi izvještaj o Isusovom raspeću i smrti. Nalazimo se u neposrednoj blizini Velikoga tjedna u kojem slavimo otajstva Isusove muke, smrti i uskrsnuća. Stoga je ovaj tekst izabran kako bi nas dublje uveo u otajstvo Isusovog križa i njegove smrti. Izabrani odlomak ujedno se naviješta unutar Muke Gospodina našega Isusa Krista po Ivanu u obredima liturgije Velikoga petka. Prvi korak Lectio divina je čitanje (lectio) odabranog biblijskog teksta. Nakon čitanja uslijedilo je razmatranje (meditatio) u kojem su protumačene neke teme pročitanog ulomka.

Vlč. Vuković je istaknuo kako Isusov križ i smrt stoje u samom središtu kršćanske vjere. Isus svojom smrću i uskrsnućem drvo križa pretvara u mjesto spasenja i otkupljenja. Do Isusa, križ je predstavljao mjesto osude i prokletstva, sredstvo i mjesto na kojem su Rimljani razapinjali najgore zločince i razbojnike. Križ je bio sredstvo izvršenja smrtne kazne na iznimno okrutan način, te je imao dvostruku svrhu: osuđenika pogubiti na vrlo okrutan način razapinjanjem, ali i osramotiti, ogoliti, izložiti pogledima ljudi. Osuđenici na smrt razapinjanjem su ponekad danima visili na križevima uz putove, umirući u agoniji, osramoćeni i ogoljeni pred pogledima ljudi, naglasio je dr. Vuković.

Bog Otac, međutim, u svojoj božanskoj mudrosti, slobodnom i sebedarnom smrću Isusa Krista, Sina Božjega, a onda i njegovim slavnim uskrsnućem i proslavom u snazi Duha Svetoga, križ preobražava u znak spasenja i otkupljenja, u sredstvo nove nade i u mjesto na kojem se na najsnažniji način očituje dubina i širina Božje ljubavi za čovjeka. Stoga kao kršćani opravdano kličemo: „Mi treba da se hvalimo križem Gospodina našega Isusa Krista, u kojem je spas, život i uskrsnuće naše, po kojemu smo spašeni i oslobođeni“, istaknuo je vlč. Vuković.

U križu je, dakle, očitovana Božja neizmjerna ljubav i mudrost, koja nije od ovoga svijeta i koja bez vjere ostaje skandalozna i nerazumljiva. Pavao jasno o tom piše: „Uistinu, besjeda o križu ludost je onima koji propadaju, a nama spašenicima sila je Božja (…) Jer i Židovi znake ištu i Grci mudrost traže, a mi propovijedamo Krista raspetoga: Židovima sablazan, poganima ludost, pozvanima pak – i Židovima i Grcima – Krista, Božju snagu i Božju mudrost“ (1 Kor 1, 18-24). Stoga, raspeti Isus i njegov križ, prihvaćeni u svjetlu vjere, postaju snaga spasenja i mudrost Božja onima koji vjeruju; sila i snaga koja već sada daje duboki smisao životu, a onda širom otvara i vrata vječnog života i vječne proslave, kojoj jamstvo i najavu imamo u Kristovom uskrsnuću, naglasio je vlč. Vuković.

U razmatranje o ovim, ali i o drugim temama na temelju pročitanog odlomka, uključili su se i ostali sudionici susreta. Nakon razmatranja (meditatio), uslijedila je molitva (oratio) nadahnuta pročitanim tekstom. Nakon molitve, sudionici su ostali u tišini i kontemplaciji (contemplatio) te promišljanju o konkretnom djelovanju (actio). Susret je završen zajedničkom molitvom. Sljedeći Lectio divina predviđen je za četvrtak, 21. travnja u 20 sati u prostorima Nadbiskupskog vikarijata u Osijeku.

M. Kuveždanin/foto: Anamarija Buzgo