OSIJEK (TU) – Srijemski biskup, mons. Fabijan Svalina predvodio je 13. lipnja 2024. središnje svečano misno slavlje svetkovine sv. Antuna Padovanskog u dvorištu franjevačkog samostana u osječkoj Tvrđi u kojemu se već stoljećima časti svetac cijeloga svijeta. Mnoštvo hodočasnika i srijemskoga biskupa, kao i dekana Osječkog istočnog dekanata, preč. Alojza Kovačeka, pozdravio je gvardijan franjevačkog samostana fra Venancije Mihaljević, a pozdrav je uputio i prisutnim predstavnicima Grada Osijeka – gradonačelniku Ivanu Radiću, dogradonačelniku Draganu Vulinu i predsjedniku Gradskoga vijeća Tihomiru Florijančiću te im je zahvalio za pomoć pri obnovi franjevačkog samostanskog dvorišta.
Uvodeći u misno slavlje biskup Fabijan istaknuo je kako sveca cijeloga svijeta – sv. Antuna štuju i oni koji nisu pripadnici katoličke zajednice, „pa će tako u Srijemskoj Mitrovici biti puno dvorište mnogih hodočasnika koji nisu pripadnici katoličke zajednice. Što to privlači? Njegova svetost, njegova jednostavnost i njegova spremnosti odgovoriti na izazove koje je Gospodin pred njega postavio u njegovu trenutku, u njegovim vremenima. Eto izazova i svakome od nas – vjerniku, kršćaninu. Po krsnoj milosti pozvani smo biti svjedoci uskrslog Gospodina, svjedočiti Njegovu sliku svakodnevnim življenjem u našim obiteljima, u našim školama, u našim sredinama gdje radimo, u našem gradu, županiji, biskupiji i cijeloj domovini“.
U svojoj homiliji srijemski biskup rekao je kako sv. Antun nije ostao svetac XIII. stoljeća, nego svih stoljeća do naših dana te uputio kako su se na njemu naročito isticale društvene kreposti. „Mi bismo jednostavno rekli: Antun je bio prijatelj maloga čovjeka. Nježnim osjećajima gledao je njegove potrebe, a divovskom snagom branio njegova prava. Svoj socijalni program crpio je iz Evanđelja.“
Naglasio je zatim kako i današnje štovanje sv. Antuna ima izričito socijalni karakter: „Njemu se utječu i članovi kršćanskih obitelji da sredi ono što narušava tu osnovnu stanicu društva ili što bi joj moglo naškoditi. Njemu se mole zaljubljenici prije ženidbe, njega zazivaju ženidbeni drugovi. Njemu se mole nerotkinje i žene u porodu. Pred njim, kao pred svojim zaštitnikom, iznose svoje jade prosjaci. Od njega putnici mole sretan povratak. On je mnogima savjetnik. On je zaštitnik u ratnim opasnostima i bori se kao “počasni časnik” u austrijskoj, španjolskoj i portugalskoj vojsci, zato ga vojnici zazivaju u opasnostima. Šutljivi seljak stavlja u njegove ruke sudbinu svojih usjeva. On je patron pomoraca i rudara, on sluša molitve zabrinutih članova njihovih obitelji. On je pronalazač izgubljenih stvari, nebeski detektiv. Jednom riječju, sv. Antun je zaštitnik u svim potrebama dnevnoga života. To je razlog zbog kojega je u njegovu štovanju – više nego u drugih svetaca – naglašeno ljudsko, povezano s našom svakidašnjicom. Štovanje sv. Antuna nadišlo je službeni vid i ušlo u život vjernika. Zato je on doista svetac svih i za sve.“
Podsjetio je kako je na početku 13. stoljeća, kada su nicali novi gradovi, a trgovina doživljavala procvat, sve više bilo neosjetljivih na potrebe siromaha te rekao: „Zbog toga Antun u više navrata poziva vjernike da razmišljaju o pravom bogatstvu, a to je bogatstvo srca, kojim čovjek postaje dobar i milosrdan te tako skuplja blago za nebo: O vi bogati – tako je on opominjao – neka vam prijatelji budu… siromasi, primite ih u svoje domove. Isti će ti siromasi kasnije primiti vas u vječne stanove, gdje vlada ljepota mira, povjerenje i sigurnost te obilni spokoj neprolazne sitosti.
Biskup Fabijan podsjetio je zatim na sliku kako sv. Antun dijeli kruh siromasima te ustanovu Kruh svetog Antuna, rekavši: „Koliki su se gladni nasitili, koliko je siromaha i nemoćnika potpomognuto. Mnogi su mislili i govorili da će opovrgnuti Isusove riječi: Siromaha ćete uvijek imati kraj sebe, međutim, i u najrazvijenijim zemljama ima nezbrinutih, kojima je potrebna pomoć bez koje pojedinci ili cijele obitelji ne bi mogle preživjeti. Sv. Antun je nadahnjivao plemenite kršćane koji su žrtvovali svoje dragocjeno vrijeme, i nekad uz opasnost vlastitog života, surađivali u župnim i drugim Caritasima. On im je bio primjer.“
Svoju homiliju srijemski biskup zaključio je riječima: „Stoga, zamolimo sv. Antuna da u našim životima učvrsti pouzdanje u Boga, vrati strpljivost i sklad, a u brojne obitelji i toliko potreban – mir.“
Na kraju misnoga slavlja, nakon blagoslova cvijeća i nabožnih predmeta, mons. Svalina vjernicima je ukratko predstavio život Srijemske biskupije u kojoj je trenutno oko 4% katolika, 31 župa, 18 svećenika i 2 biskupa, a prosječna svećenička dob je vrlo visoka. Mladiće koji osjećaju duhovni poziv potaknuo je da se odazovu i dođu u misijske krajeve, a sve prisutne pozvao je na hodočašće Gospi Tekijskoj. Liturgijsko pjevanje tijekom misnoga slavlja predvodio je Mješoviti zbor franjevačke crkve sv. Križa u Tvrđi pod vodstvom Silvija Vrčeka, uz orguljsku pratnju Ivke Kaurinović.
Proslava sv. Antuna Padovanskog u osječkoj Tvrđi započela je prvi misnim slavljem u 3 sata ujutro te je slijedilo još 7 prijepodnevnih misnih slavlja. Prvo poslijepodnevno misno slavlje je u 16 sati. U 18 sati misu će predvoditi vlč. dr. Ivan Benaković, koji je predvodio i trodnevnu pripravu uoči svetkovine, te će blagosloviti djecu i ljiljane. Misna slavlja su i u 19:30 te u 21 sati. Tijekom cijeloga dana prilika je za ispovijed, upis misnih slavlja te sabranu molitvu u franjevačkoj crkvi pred zavjetom slikom sv. Antuna.
M. Kuveždanin