VUKOVAR (TU) – (FOTOGALERIJA) – (VIDEO) – (HOMILIJA) – O obilježavanju 30. obljetnice stradanja grada Vukovara i njegovih stanovnika – 18. studenoga 2021. održan je Dan sjećanja na žrtvu Vukovara i tradicionalno 22. Spomen-hodočašće Đakovačko-osječke nadbiskupije. Na prigodnom komemorativnom programu „Vukovar – mjesto posebnog domovinskog pijeteta“, u Koloni sjećanja vukovarskim ulicama sve do Memorijalnog groblja žrtava iz Domovinskog rata, na molitvi za sve poginule i nestale te misnom slavlju – sudjelovali su hodočasnici iz ove nadbiskupije, ali i iz svih dijelova Republike Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srijema te iz inozemstva – njih oko 70 000.
„Vukovar – mjesto posebnog domovinskog pijeteta“
Program Dana sjećanja ispred vukovarske Nacionalne memorijalne bolnice započeo je hrvatskom himnom i minutom šutnje za sve poginule, a nastavljen je glazbenim točkama Klape Hrvatske ratne mornarice „Sveti Juraj“ i prigodnim recitalom glumca osječkog HNK, Darka Milasa. Komemorativnom programu, uz velik broj građana, nazočio je hrvatski predsjednik Zoran Milanović, predsjednici Hrvatskog sabora Gordan Jandroković i Vlade Andrej Plenković, ministri, stranački čelnici te drugi dužnosnici, a prisutni su bili i hrvatski biskupi: domaći đakovačko-osječki nadbiskup metropolit Đuro Hranić, pomoćni biskup đakovačko-osječki Ivan Ćurić, nadbiskup koadjutor riječki Mate Uzinić, nadbiskup koadjutor vrhbosanski i apostolski upravitelj Vojnog ordinarijata u BiH Tomo Vukšić, biskup gospićko-senjski Zdenko Križić, biskup varaždinski Bože Radoš, vladika križevački Milan Stipić te pomoćni zagrebački biskupi Mijo Gorski i Ivan Šaško – predvoditelj misnoga slavlja. Uime nuncija u RH Giorgia Lingue prisutan je bio mons. Alfred Rayan D`Souza, tajnik Apostolske nuncijature, a nazočio je i dr. Krunoslav Novak, generalni tajnik Hrvatske biskupske konferencije, dr. Tomislav Markić, ravnatelj Hrvatske inozemne pastve, kao i muftija Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj Aziz ef. Hasanović.
Po završetku programa formirana je Kolona sjećanja kojom je odana počast žrtvi Vukovara i Vukovaraca, posebno žrtvi njegovih poginulih, ubijenih i nestalih branitelja i civila, a hodalo se Županijskom, Strossmayerovom i Ulicom dr. Franje Tuđmana, potom preko Trga hrvatskih branitelja i Radićeve ulice do Trga Slavija i duž Ulice bana Josipa Jelačića do groblja, istim pravcem kojim su 19. studenog 1991. godine, nakon tromjesečne opsade i sloma obrane grada, tjerani preživjeli građani Vukovara u logore, stratišta, i šestogodišnje progonstvo.
Nakon polaganja vijenaca – predstavnika hrvatskih branitelja Vukovara; hrvatskog predsjednika i vrhovnog zapovjednika Oružanih snaga Milanovića; predsjednika Hrvatskog sabora Jandrokovića; izaslanstva Vlade predvođenog predsjednikom Plenkovićem; članom Predsjedništva BiH-a Šefikom Džaferovićem, kao i izaslanstva Vukovarsko-srijemske županije na čelu sa županom Damirom Dekanićem i izaslanstva grada Vukovara predvođenog gradonačelnikom Ivanom Penava – uslijedila je molitva za žrtve Domovinskog rata grada Vukovara. Molitvu je predvodio mons. Hranić te je rekao: „Svemogući Bože, u neizrecivoj providnosti svoga spasenja ti si htio da Gospodin naš Isus Krist svojom smrću na križu raskine okove grijeha i tamu smrti. Danas, o tridesetoj obljetnici stradanja ovoga grada, naša se duša obnavlja vjerom jer znamo da nam život i smrt sjaje u njegovu uskrsnuću. Pogledaj milostivo na naše molitve za sluge i službenice tvoje čija su tijela ovdje ukopana da čekaju slavni dan uskrsnuća. Privuci k svome križu njihova stradanja, sve boli i smrtnu muku, udijeli im puninu života da vječno uživaju radost vječne domovine.“
Molimo mir, uskrsnuće i život u raspetom i uskrslom Gospodinu
Uoči misnoga slavlja pozdravnu riječ prisutnima, uime đakovačko-osječkog nadbiskupa uputio je preč. Mato Gašparović, ravnatelj Ustanove za uzdržavanje klera Đakovačko-osječke nadbiskupije i ekonom đakovačkog Bogoslovnog sjemeništa. Rekao je: „Okupljeni ovdje u Vukovaru, molimo mir, uskrsnuće i život u raspetom i uskrslom Gospodinu Isus Kristu za sve poginule branitelje Vukovara – grada simbola agresije, stradanja i hrabre obrane Slavonije i čitave Hrvatske. Poginuli su časno i hrabro, braneći svoje obitelji i domove u obrambenom ratu, nametnutom našem hrvatskom narodu.“ Svoje zajedništvo izrazio je i sa svima koji u Škabrnji mole za svoje pobijene žrtve, a potom je uime Đakovačko-osječke nadbiskupije i nadbiskupa te otaca franjevaca pozdravio sve prisutne vjernike, hrvatske branitelje, predstavnike državne vlasti te oce nad/biskupe, kao i fra Milana Krištu, provincijalnog ministra Hrvatske franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda te rektora Hrvatskog katoličkog sveučilišta Željka Tanjića koji je bio prisutan sa studentima HKS-a. Pozdrav je upućen i studentima Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu te studentima Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu koji su bili prisutni sa svojim dekanima, kao i kandidatima za svećeništvo i redovničkim kandidatima i kandidaticama s njihovim odgojiteljima.
Vukovar je to: otvorene stranice evanđelja
Na početku misnoga slavlja, koje je predvodio biskup Šaško u koncelebraciji s prisutnim nad/biskupima te svećenicima Đakovačko-osječke i drugih nad/biskupija, zahvalio je nadbiskupu Đuri na pozivu na euharistijsko zajedništvo te izrazio blizinu hrvatskim braniteljima i članovima obitelji ubijenih, poginulih, ranjenih, zlostavljanih i na razne načine stradalih u obrani Vukovara. Misno slavlje liturgijskim pjevanjem animirali su zborovi triju vukovarskih župa i filijale Bogdanovci pod vodstvom mo Ivana Andrića, regensa chori u đakovačkoj katedrali, a uz glazbenu pratnju Brune Vučkovića. Liturgijsko čitanje pročitao je Hrvoje Karnaš, psalam Gospodin je pastir moj pjevali su fra Miroslav Petrac i Pavle Vukas, a evanđelje je navijestio đakon Nikola Klemen.
Započinjući svoju homiliju, mons. Šaško istaknuo je kako u Vukovar dolazi s puno poniznosti te se osjeća jako malenim i neznatnim pred veličinom onoga što je prikupio spomen u Vukovaru i izvan njega tijekom trideset godina. Rekao je: „…svatko tko istinski osluškuje i razmišlja o događajima u Vukovaru prije trideset godina pa sve do danas ne može izbjeći izazov da pokuša govoriti o neizrecivome; da nastoji opisati neopisivo. Zbog toga nije čudno da se ponekad rađa krik pun boli, ponekad šutnja, ponekad zahvala, pri čemu uvijek ima mjesta za – molitvu.“
Ističući kako – gledajući grobove na ovom vukovarskom groblju, njihov broj, imena i godišta – se ne može biti hladan, ohol i bezosjećajan – gluh za pitanja koja postavlja ovo mjesto, rekao je: „U Vukovaru je bešćutno nasilje željelo ostaviti ruševine i zgrada i ljudi; umornu zemlju i razderana srca; pogažene savjesti i prognanu ljepotu; blatom i mržnjom okaljanu ljudskost; razbijene snove okovane jezom; prazne domove i još praznije duše; grobišta iskopana zločinom i prekrivena ravnodušjem. Tragovi svega toga i danas su vidljivi, ali nas nisu privukli poglavito oni. Što je stvarni razlog našega dolaska odjekuje u Isusovoj riječi: Kad budem uzdignut sa zemlje, sve ću privući k sebi.“
Biskup je podsjetio na znakovitost – posebno snažni napadi i razaranje Vukovara, kako svjedoče branitelji, započeli su upravo 14. rujna 1991., na blagdan Uzvišenja svetoga križa. „Bila je subota. I kada se činilo da Vukovar sve više biva pritisnut k zemlji, u tim je trenutcima Kristov križ bio uzdizan, da bi bilo jasnije vidljivo izranjeno Kristovo tijelo i Ljubav koja je pobijedila smrt. Ta nas je istina i danas privukla“, naglasio je mons. Šaško i nastavio: „U susretu s Vukovarom, nakon pogleda na mjesta obilježena zlom i patnjom, brzo sam shvatio da se zapravo nalazim na otvorenim stranicama evanđelja. Vukovar je to: otvorene stranice evanđelja. Na njima se i danas obnavlja i živi Vukovar; od njih može i treba živjeti Hrvatska.“
Naglašavajući: „Vukovar i spomen na njegovu žrtvu važan je za svako vrijeme u kojemu živimo kao Crkva i kao narod“, biskup Šaško rekao je da i danas dobivamo odgovore na goruća pitanja naše sadašnjice, ako ih želimo čuti i ako dublje razmotrimo što se to dogodilo u Vukovaru ujesen prije trideset godina. „Ako se o nečemu pitaš, ako se osjećaš nesigurnim, ako istinski tražiš – Vukovar će ti reći, zapravo Bog u njemu, otvoreno utjelovljeno evanđelje“, uputio je biskup i razložio četiri naglaska.
Vukovarska žrtva poziva da u središte ne stavljamo neprijatelja
Prvi je naglasak da nas „Vukovarska žrtva poziva da u središte ne stavljamo neprijatelja“, a mons. Šaško rekao je kako u Kristu na križu susrećemo poziv da pogledamo, da razmotrimo što je učinio Božji neprijatelj, što čini čovjek, što činimo mi, kada pristanemo da nam taj neprijatelj bude vođa. „No, naš pogled ne ostaje na toj strahoti nego smo vođeni onime što je učinila i što nam je darovala Božja ljubav. Neprijatelj je izabrao da nam bude neprijatelj. On je ovdje poražen. Može i dalje birati da ostane neprijatelj, a na nama je moliti da više ne ide tim putem, osobito jer zna da je uz nanesene boli hrvatskomu narodu i svim Vukovarcima ponizio i svoj srpski narod; osobito jer zna što treba činiti u odnosu prema nanesenomu zlu.“ Pojašnjavajući kako bi nam bilo drago da se i neprijatelji odlučuju za dobro, mons. Šaško je istaknuo: „…bez obzira kako odlučio netko drugi – trideset nas je godina hrvatske slobode, ostvarene na vukovarskim i drugim žrtvama, naučilo da smo mi u Hrvatskoj puno veća prijetnja samima sebi, odnosno svojoj sreći.“
Vukovar, sa svime što je postao, nas nadilazi – postao je simbolom
Pojašnjavajući drugi naglasak, biskup je rekao: „Vukovar, sa svime što je postao, naš Vukovar nas nadilazi. Postao je simbolom. Netko će prigovoriti da se u simbolu i od simbola ne može živjeti. No, upravo vrijedi suprotno: Nigdje nema toliko života koliko ga ima u simbolu“, a zatim je nastavio: „U hrvatskome se društvu od vremena do vremena, s više ili manje očitim interesima, unese takozvani ‘problem simbola’, odnosno preispitivanje o tome koji su simboli prihvatljivi za suvremenu Hrvatsku. Stvara se dojam da u slobodnoj Hrvatskoj to pitanje nitko nije u stanju razmrsiti, odnosno da je mnogima stalo do toga da bude zamršeno. Ako budete željeli čuti, Vukovar će vam reći…“
Razložio je zatim kako velika većina ljudi u hrvatskome društvu smatra nespornim polazištem Domovinski rat i vrjednote koje su omogućile život u slobodi te da svaki narod vuče određena opterećenja iz prošlosti i da opravdanost korištenja simbola treba proći provjeru smisla, te je nastavio: „Rat protiv Hrvatske, posebice u Vukovaru, zorno pokazuje tu provjeru. Zbog toga nisu potrebna ni posebna vijeća ni povjerenstva, ni akademske rasprave ni duboke semiotičke i semantičke raščlambe. Dovoljno je vidjeti koje su i kakvo znakovlje nosili ljudi koji su Vukovar razarali, a koje je znakovlje bilo na odorama ljudi koji su Vukovar branili, štitili živote drugih pronoseći svoje živote. To je lako provjeriti ne tražeći stručnjake, jer su tu razliku – ako im se istinito predstavi – u stanju prepoznati ljudi diljem Hrvatske i izvan nje, počevši od djece bilo kojega školskog uzrasta. Čini se da je došlo vrijeme kada se, osobito mladima, mora odgovoriti na jednostavna pitanja, kao što su sljedeća dva: Kako je moguće da bude prihvatljivo znakovlje pod kojim je mrcvaren Vukovar? Koji su to totalitarizam zastupali i promicali ljudi koji su ovdje branili svoj dom? I dovoljno je potražiti simbole koji su ostali na stratištu ‘Ovčare’ ili na minskim poljima, na kojima je ljudskost prožeta božanskom ljubavlju ostavljala dijelove tijela i živote, da bi ženama, starcima i djeci otvorila stazu do slobode.“
Vukovar i Hrvatska branjeni su snagom povjerenja
Mons. Šaško izdvojio je zatim povjerenje kao treći naglasak, i uputio: „Vukovar i Hrvatska branjeni su snagom povjerenja. To je bio oslonac jednih drugima, bez kojega nije bilo moguće podnijeti takve napore.“ Ocrtavajući povjerenje kao dragocjenu snagu međuljudskih odnosa, biskup je rekao: „Kako možemo očekivati povjerenje naroda u jednome važnom pitanju, ako istina izostaje u drugim važnim pitanjima? Ako istina nije uzeta kao kriterij za pročišćavanje spomena naše nedavne prošlosti; ako se neistina promiče glede Drugoga svjetskog rata i poraća te tadašnjih žrtava; ako se neistinom brani stečene povlastice nositelja i dionika komunističke ideologije i njihovih potomaka; ako vukovarski očevi i majke, supružnici i djeca – zbog tko zna kakvih ‘korektnosti’ – ne mogu osjetiti da nam je stalo do istine, možemo li drugdje očekivati povjerenje? Ako želimo čuti, Vukovar nam govori…“
Vukovar je uzor zajedništva
Završavajući svoju homiliju pomoćni biskup zagrebački izdvojio je i četvrti naglasak: „Vukovar je uzor zajedništva“. Podsjetio je da Kristov križ govori da ga ni najbliži nisu razumjeli i da su se i Isusu najbliži, kada je uzdignut sa zemlje, udaljili u strahu te da je taj isti križ postao je izvorom novoga zajedništva. „Trideset godina kasnije, što je s našim zajedništvom? Puno se o njemu govori, ali ga rijetko susrećemo, čak i među hrvatskim braniteljima. Možda smo povjerovali u neku drugu moć ili smo zaboravili da nas je privukla i povezala ona snaga i čežnja koju je Bog usadio u svakoga čovjeka, a koju mi kršćani živimo u daru križa, u ljubavi, koju – jedinu – ni smrt ne može uništiti. To vukovarsko zajedništvo, tako potrebno i samomu Vukovaru, sposobno je odgovoriti na svaku podjelu. Bolno je danas vidjeti bilo koji razdor i napetosti u našemu društvu, proizišle iz neosjetljivosti, iz neodgovornosti u riječima, odlukama, planiranjima i postupcima. Dobro bi bilo da sve što je važno za našu domovinu provjerimo u svjetlu dara, kakav nam je ostavio Vukovar“, rekao je mons. Šaško i poručio: „Bog se očitovao u Vukovaru, u Kristu ranjenom i proslavljenom!“ – (FOTOGALERIJA) – (VIDEO) – (HOMILIJA).
M. Kuveždanin