OSIJEK (TU) – Ciklus katehetskih „Susreta rasta u vjeri: Katolici dobro došli kući!“ s teologom i filozofom Krešimirom Šimićem završen je uz razmatranje o Joninom znaku, nakon svečane večernje mise, 31. svibnja u župi Uzvišenja sv. Križa u Osijeku.
“U Matejevom evanđelju (Mt 16, 3) nalazi se izraz koji je kasnije u teološkom studiju zadobio status svojevrsnog stručnog termina. Riječ je o sintagmi σημεία των καιρών, za što u Vulgati dolazi signa temporum. U novije vrijeme izraz je aktualiziran pastoralnom konstitucijom Drugog vatikanskog koncila Gaudium et spes. Tamo, naime, piše da je dužnost Crkve u svako vrijeme ispitivati ‘znakove vremena’ i, dakako, tumačiti ih u ‘svjetlu Evanđelja’. Da bi se mogla izvršiti spomenuta zadaća, teolozi su nastojali razviti određenu hermeneutiku i kriterologiju znakova vremena. Letimičan pogled u takva nastojanja otkriva da se nije otišlo daleko. Štoviše, čini se da je daleko kakav konsenzualni zaključak. Možda to i nije tako neočekivano. Naime, odmah nakon što je ustvrdio da njegovi adresati (farizeji) ne znaju razabrati znakove vremena, Nazarećanin je rekao da ‘naraštaj opak i preljubnički znak traži, ali mu se znak neće dati doli znak Jonin’… Mislim samo da Matejevo evanđelje ‘kaže’ da znakove traže oni koji pored ‘zdravih očiju i ušiju’ Znak ne zapažaju, da nikakva hermeneutika i kriteriologija nije od velike pomoći, ako nas ne privuče sama utjelovljena Riječ – iskonski znak, ako nam se ne ‘zažari srce’, dok slušamo Njegove riječi, ako ne uđemo u Tijelo. Drugim riječima, nije pogrješno izraz σημείον ‘Ιωνά (za čije značenje među egzegetima ne postoji jednoznačno mišljenje) razumjeti kao samog Isusa iz Nazareta, raspetoga i uskrsloga, pa i ‘vidjeti’ taj izraz kao znak koji označava Njegove riječi, odnosno riječi o Njemu onih koji su mu povjerovali (kerigma)“, rekao je među ostalim Šimić.
Tijekom razmatranja i u diskusiji s vjernicima otkrivalo se što su znaci vremena, što je pokvareni preljubnički naraštaj koji traži znakove i čudesa te je zaključeno kako je znak Jone proroka navještaj Radosne vijesti da me Bog ljubi, milosrdan je i toliko nas ljubi da je dao Sina svoga za nas! Zaključeno je kako razumijevanje znamenja u biblijskom kontekstu pomaže čovjeku vidjeti znamenja i protuznamenja u svijetu, pomaže u osobnom otvaranju Bogu kroz razmatranje Božje riječi koja ne traži buku već tišinu i doticanje u življenju oblikovano srcem za Trojstvo, a „svaki čin ljubavi ostaje u posudama koje donosimo pred Boga za život vječni“. Nevenka Špoljarić