ĐAKOVO (TU) – Formativni seminar za animatore u pastoralu osoba s invaliditetom održan je u subotu 6. veljače 2016. u prostorijama Središnje nadbiskupijske i fakultetske knjižnice u Đakovu. Seminar je organiziralo Nadbiskupijsko povjerenstvo za pastoral osoba s invaliditetom i članova njihove obitelji, a moderirao ga je vlč. Alojz Kovaček, nadbiskupijski povjerenik za ovo pastoralno područje. Predavanja “Rano otkrivanje poremećaja iz autističnog spektra i rane intervencija“ održala je ravnateljica Centra za autizam, Žarka Klopotan, specijalist rane intervencije, a predavanje „Poučavanje učenika s poremećajem iz autističnog spektra“, dr. sc. Dragana Mamić, profesor defektolog i rehabilitator senzorne integracije. Na seminaru je sudjelovalo preko 100 sudionika.
Nakon zajedničke molitve uslijedio je pozdravni govor mons. Ivana Ćurića, generalnog vikara Đakovačko-osječke nadbiskupije, a nakon toga sudionicima se obratio vlč. Kovaček, povjerenik. U prvom predavanju na temu “Rano otkrivanje poremećaja iz autističnog spektra i rane intervencija“, Žarka Klopotan predstavila je rad Centra, koji je jedina ustanova koja skrbi o djeci, učenicima, mladeži i odraslim osobama s poremećajima iz autističnog spektra. Predavačica je istaknula kako se autistični poremećaj sve više pojavljuje i sve više ima djece s autizmom. Važno je što prije kod malog djeteta uočiti rane znakove i prepoznati poremećaj. Znanost kaže da se poremećaj s priličnom sigurnošću može prepoznati u drugoj godini života djeteta.
U Hrvatskoj ima velikih teškoća sa dijagnosticiranjem, pa i s prepoznavanjem ranih znakova poremećaja iz autističnog spektra. Posebno mjesto za dijagnosticiranje autizma u Hrvatskoj ne postoji, a ozbiljnost poremećaja temelji se na poteškoćama socijalne komunikacije i ograničavajućim ponavljajućim obrascima ponašanja. Uzrok poremećaja iz autističnog spektra još uvijek je nepoznat. Važno je prepoznati dijete s autizmom pravovremeno, kako bi im se što prije pružila stručna pomoć i podrška. Moderni koncept rane intervencije daje naglasak na jakim stranama obitelji. Rana intervencija treba biti podrška i potpora obitelji. Ona se može provoditi u obitelji, jaslicama, posebnim ustanovama i specijaliziranim kabinetima (logoped). Komunikacija za malo dijete je najvažnija i bilo kakvo zaostajanje na jezičnom području zahtijeva hitno djelovanje. Važno je biti pozitivan, optimističan, uvijek promatrati jače strane, mogućnosti, promatrati ono što dijete može i na tome bazirati svoj rad.
Nakon kratke stanke uslijedilo je drugo predavanje dr. sc. Dragane Mamić, s temom „Poučavanje učenika s poremećajem iz autističnog spektra“. Predavačica je posebno naglasila školu kao mjesto po mjeri svakog učenika (škola za sve) . Kako bi škola bila mjesto po mjeri svakog učenika, potrebna je dodatna edukacija, inkluzija i dobro izrađen osobni program. Učenici s autizmom, koji su bolje funkcionirajući i koji imaju blage autistične znakove u svom ponašanju, u redovnom su sustavu. Učenici s težim znakovima uključuju se u posebne ustanove. Uloge učitelja i roditelja su najvažnije uloge u obrazovanju djece s poteškoćama iz autističnog spektra.
Teškoće djece sa autizmom su: teškoće u socijalnoj interakciji, teškoće u govoru i jeziku, jednolična ponašanja, kognitivne sposobnosti (slabiji su u rješavanju problema), ograničen interes, motorička nespretnost i senzorne teškoće. Učitelj treba dodatnu edukaciju, treba razvijati pozitivnu klimu u razredu i prilagoditi didaktičko-metodička sredstva. Potrebna je pomoć ravnatelja, stručne službe i pomoćnika u nastavi. Okruženje za učenje može biti pozitivno, ugodno, prilagođeno i rezultati sigurno neće izostati.
Nakon predavanja uslijedile su radionice koje se su tematski bile vezane uz predavanja. Radionice su pripremile i vodile današnje predavačice, a sudionici su se nakon radionica ponovo okupili na završnu raspravu. Ivanka Vukojević