Održan seminar „Bračna komunikacija i komunikacija s djecom“

ĐAKOVO (TU) – Na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Đakovu u subotu, 8. veljače 2025., održan je dvanaesti po redu seminar za bračne parove  u organizaciji Savjetovališta Đakovačko-osječke nadbiskupije, kao način obilježavanja  Svjetskog dana braka. Seminar je vodila izv. prof. dr. sc. Irena Sever Globan sa Katoličkog sveučilišta iz Zagreba – Odsjek za komunikologiju.  

Tema seminara bila je Bračna komunikacija i komunikacija s djecom. Bilo je prisutno  20-ak bračnih parova koji su putem predavanja i radionice imali priliku nešto više naučiti o važnosti empatijskog povezivanja, iskrenog izražavanja i aktivnog slušanja.

U predavanjima se prof. Sever Globan osvrnula na to kako su međuljudski odnosi najvažnija stvar na svijetu te da o njihovoj kvaliteti ovisi i općenito kvaliteta našeg života. Kako bismo unaprijedili naše bliske odnose s osobama koje volimo, potrebno je svjesno birati komunikacijske obrasce koji dovode do povezanosti. Naglašeno je da komunikacija koja prekida povezanost – a koja se veoma često koristi u našem društvu koje je usmjereno na natjecanje i dokazivanje tko je u pravu, a tko u krivu – jest ona u kojoj kritiziramo, etiketiramo, moralno prosuđujemo, uspoređujemo, osuđujemo, poričemo osobnu odgovornost, koristimo zahtjeve i „moranja“. Suprotno tome, empatijska komunikacija usmjerena je na slušanje vlastitih i tuđih osjećaja i potreba te traženje konsenzusa u konfliktnim situacijama.

Sudionici su dobili  uvid u to kako konkretno izgleda komunikacija iskrenog empatijskog izražavanja u četiri koraka prema modelu Nenasilne komunikacije, a koja se sastoji od razlikovanja opažanja od procjenjivanja, prepoznavanja vlastitih osjećaja, potreba i iskazivanja molbe. Pojašnjeno je kako su potrebe te koje nas sve pokreću u životu i kako su one univerzalne i vrijede za sve ljude (ljubav, poštovanje, duhovnost, mir, harmonija, lakoća, igra, doprinos, smisao, ljepota, prihvaćanje, zajedništvo, empatija itd.), te kako se najlakše s bračnim partnerima i djecom možemo povezati na razini potreba, dok se uglavnom sukobljavamo na razini strategija koje biramo kako bismo zadovoljli vlastite potrebe (a koje mogu biti nesvjesne i nefunckionalne).

U iskustvenim radionicama, polaznici su mogli vježbati empatijsko slušanje na način da su svog partnera slušali u tišini dok je ovaj pričao o nečemu što mu je važno u odnosu, te na kraju reflektirali osjećaje i potrebe koje su prepoznali u izjavama svog partnera. Također, Sever Globan dala je i konkretne savjete kako razgovarati s djecom na način da uvijek damo prednost povezanosti, te da iza djetetova ponašanja pokušamo pronaći koje bi to bile njegove sakrivene potrebe koje još nije u stanju jasno izraziti. Istaknuto je i da kao roditelji nismo nepogriješivi i da ćemo sigurno ponekad koristiti i komunikaciju koja će nas udaljiti od naše djece jer se možda temelji na posramljivanju ili kritiziranju, međutim kada toga postanemo svjesni uvijek imamo mogućnost djetetu nakndadno iskomunicirati da nam je žao i da bismo voljeli da smo postupili drugačije. Susret je završio zajedničkim euharistijskim slavljem u kapeli Marije Majke Crkve na đakovačkom KBF-u koje je predvodio đakovački župnik dr. Ivan Kunčević. Elizabeta Matuzović