„Kultura škole – vjeronauk – pastoral škole“

ZAGREB (IKA/TU) – Katehetska ljetna škola za vjeroučiteljice i vjeroučitelje srednjih škola o temi „Kultura škole – vjeronauk – pastoral škole“ započela je u ponedjeljak 26. kolovoza 2024. u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu u Zagrebu.

Nakon uvodne molitve koju su osmislile i predvodile vjeroučiteljice, nazočnima se obratio predstojnik Nacionalnog katehetskog ureda HBK izv. prof. Ivica Pažin.

Poručio je da je ta škola, po njegovom mišljenju, zapravo sinteza svih dosadašnjih škola. Istaknuo je da nije bilo nijedne teme katehetskih škola i drugih skupova na biskupijskim razinama, koja ne bi zadirala u važna područja života djece i mladih, a koja se nalaze u naslovu Katehetske ljetne škole „Kultura škole – vjeronauk – pastoral škole“.  Poželio je da ona bude početak novog razmišljanja i traženja odgovora na pitanja mogućih novih djelovanja Crkve u okviru vjeronauka i pastorala škole s ciljem zajedničkog stvaranja kulture škole koja je predznak i kulture života u društvu uopće.

Vršiteljica dužnosti Ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje prof. Daria Kurtić poručila je da je utjecaj vjeroučitelja veoma važan u školskom sustavu za duhovni rast učenika, ali i njihovih roditelja. „Vi ste oni koji ćete utjecati na bolju kvalitetu školskoga života“, istaknula je dodajući da će o tome biti govora tijekom katehetske škole.

Kazala je da je nužno mijenjanje kulture škole dodajući da su upravo vjeroučitelji oni koji mogu tome pridonijeti te da je Agencija uvijek tu da sasluša vjeroučitelje i pomogne kako može.

Predsjednik Vijeća Hrvatske biskupske konferencije za katehizaciju i novu evangelizaciju i đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić je pozdravio sve okupljene te je govorio o kulturi škole, vjeronauku u školi i pastoralu škole.

„Kultura je izraz i lice sadašnjega načina života, ne samo mladih, nego i svih nas, a u sadašnjoj se kulturi života mogu već nazrijeti i crte lica budućnosti kulture koja će oblikovati živote nadolazećih generacija“, poručio je te dodao da se, uzimajući u obzir odnos kulture svijeta i škole, često može steći dojam da je kultura ta koja na određeni način nameće i usmjerava djelovanje škole, koja onda učenike, među ostalim zadaćama, želi pripremiti za život u okviru kulture koju nosi budućnost.

Govoreći o vjeronauku u školi, poručio je da on uvijek iznova pokazuje svoju otvorenost prema drugom i drugačijem te prema različitim aspektima kulture življenja. Dodao je da su katehetske škole namijenjene vjeroučiteljima da bi uvijek iznova pronalazili novi govor o starim, uvijek vrijednim i trajnim sadržajima. „Učiti samo ono što bi eventualno učeniku moglo zatrebati u budućnosti, premalo je. Vjeronauk pridonosi upravo onome što je kultura škole: više znati i drukčije djelovati od samo nužnoga za budućnost“, istaknuo je.

Osvrćući se na pastoral škole, primijetio je da je upravo to „mjesto na kojemu se – kao rijetko kada – može ostvarivati ne samo odgoj i obrazovanje za različite kompetencije, nego za samosvijest naših učenika: po pitanju vjere i njezinoga značenja za svakodnevno iskustvo života učenika, društva, a time i kulture škole, te kulture općenito“.

Kazao je da je pastoral škole, koji će ići izravno prema srcu učeniku, ne zaboravljajući pri tom njegov um, njegove emocije, volju i čine, mjesto u kojemu vjeroučitelj može pronalaziti nove prostore djelovanja, čime će i vjeronauk postati još važnijim aspektom života i kulture škole, ali će i Crkva na taj način više postajati dijelom života učenika. „Upravo onako kako to Crkva i jest: kuća među domovima ljudi, pri čemu je škola – kao cjelodnevni projekt – već uistinu postala u mnogočemu i dom našim učenicima“, poručio je mons. Hranić. Vjeroučiteljima je poželio dobar, uspješan i blagoslovljen početak školske godine te je zahvalio organizatorima i svima koji su podržali organizaciju Katehetske ljetne škole.

Voditeljica programsko-organizacijskog odbora znanstvenostručnog skupa prof. dr. Ana Thea Filipović uvela je vjeroučitelje u radni dio škole govoreći o važnosti rada na području kulture. Kazala je da vjeronauk na različite načine ima značajnu ulogu u oblikovanju kulture škole te da je dobro zapitati se kakvu ulogu u javnim odgojno-obrazovnim ustanovama ima pastoral škole. Dodala je da su promicatelji tog oblika pastorala sami vjernici koji djeluju u konkretnoj školi.

Sudionicima Katehetske ljetne škole poželjela je blagoslovljen i plodonosan rad. Uslijedilo je predavanje dr. sc. Vlatke Družinec Tušek o temi „Kultura škole – za bolju kvalitetu školskog života“ te predavanje Mare Plaza Leutar, dipl. ped. o temi „Otkrivati izvore dobrobiti, vrline i smisla: Pozitivna psihologija, pedagogija i logoterapija u dijalogu“. IKA