OSIJEK (TU) – U srijedu, 31. ožujka 2021. održan je u pastoralnim prostorima Nadbiskupskog vikarijata u Osijeku jedanaesti biblijsko-molitveni susret unutar ciklusa Lectio divina, pod vodstvom vlč. dr. Davora Vukovića, profesora fundamentalne teologije u Đakovu i sveučilišnog kapelana u Osijeku. Susret je započeo kratkom uvodnom molitvom. Zahvaljujući tehničkoj podršci koju je osigurala Anamarija Buzgo, susret je pratila i nekolicina sudionika on-line, preko video veze na you tube kanalu Duhosa.
Za temu susreta odabran je odlomak iz Ivanovog evanđelja (Iv 13, 1-17). Razlog odabira ovog teksta je nadolazeće slavlje Velikog četvrtka u kojem se upravo ovaj evanđeoski odlomak naviješta u Misi večere Gospodnje. Liturgijom Velikog četvrtka, tj. Misom večere Gospodnje započinje Sveto trodnevlje u kojem Crkva slavi vrhunac spasenjskog otajstva: Isusovu muku, smrt i slavno uskrsnuće. U tom smislu, Vuković je sudionike uveo u bit i značenje Svetog trodnevlja. Posebna pozornost posvećena je otajstvu Velikog četvrtka, odnosno temi Gospodnje, tj. Posljednje večere. Misom večere Gospodnje na Veliki četvrtak Crkva zapravo slavi Isusovu posljednju večeru i ustanovljenje euharistije. Isus je, naime, na posljednjoj večeri ustanovio sakrament svoga tijela i svoje krvi: ostavio nam je svoje tijelo i krv, pod prilikama kruha i vina, za spasenjsku hranu na našem zemaljskom putu. Slaveći misu, odnosno euharistiju, Crkva izvršava spomen-čin Isusove smrti i uskrsnuća iščekujući i zazivajući njegov ponovni dolazak, istaknuo je dr. Vuković.
Prvi korak Lectio divina je čitanje (lectio) odabranog biblijskog teksta. Nakon čitanja uslijedilo je razmatranje (meditatio) u kojem su protumačene neke teme pročitanog ulomka. Vlč. Vuković je istaknuo kako je, uz ustanovu euharistije, Isus na posljednjoj večeri podsjetio i na bit kršćanskog življenja, a to je služenje u ljubavi. Pranje nogu simbolički izražava ono najbitnije u Isusovu životu i muci, a to je ljubav koja prihvaća najponiznije služenje za spasenje ljudi. U takvom načinu življenja učenici nalaze snagu i obvezu da nasljeduju Gospodina. Dr. Vuković je istaknuo da pranje nogu, osim poziva na poniznost i služenje drugima, u sebi nosi i najavu križa. Isusovo služenje u ljubavi i samodarivanje za druge svoj najdublji i najuzvišeniji izraz nalazi upravo u križu. Isus nas pere i čisti svojom krvlju prolivenom na križu. Radi se o pranju i čišćenju bez kojeg nitko ne može pripadati Kristu; o čišćenju koje jedino križ može pružiti; o krvi Isusa, Sina Božjega koja nas čisti od svakoga grijeha (usp. 1Iv 1,7). Pranje nogu, dakle, simbol je poniznosti i služenja u ljubavi, ali i najava križa i čišćenja od grijeha u krvi Kristovoj. Pranje nogu simbol je Isusove neizmjerne milosrdne ljubavi koja upravo u žrtvi križa ima svoju puninu i vrhunac. Veliki četvrtak i Misa večere Gospodnje su, u tom smislu, usmjereni otajstvu Velikog petka i događaju Kristovog križa. Isus umire na križu iz ljubavi kako bi svojom smrću i žrtvom na križu otkupio svijet i donio spasenje grešnom čovjeku. Stoga, kako nas potiče i sv. Pavao, treba da se hvalimo križem Gospodina našega Isusa Krista (usp. Gal 6,14), u kojem je spas, život i uskrsnuće naše, po kojemu smo spašeni i oslobođeni. Cjelokupno Sveto trodnevlje, u konačnici, nakon otajstvene drame križa i Velikog petka, nakon otajstvene tišine i smiraja Velike subote, svoj vrhunac ima upravo u Isusovom uskrsnuću, u otajstvu Kristovog slavnog uzdignuća od mrtvih, kojim se Bog očituje kao Bog živih, kao Bog koji obećava i daruje život nakon smrti.
U razmatranje o ovim, ali i o drugim temama na temelju pročitanog odlomka, uključili su se i ostali sudionici susreta. Nakon razmatranja (meditatio), uslijedila je molitva (oratio) nadahnuta pročitanim tekstom. Nakon molitve, sudionici su ostali u tišini i kontemplaciji (contemplatio) te promišljanju o konkretnom djelovanju (actio). Sljedeći Lectio divina predviđen je za četvrtak, 15. travnja u 19.30 u prostorima Nadbiskupskog vikarijata u Osijeku. M. Kuveždanin/A. Buzgo