ZAGREB (TU/IKA) – Katehetska ljetna škola za vjeroučitelje u srednjim školama na temu “Učenje vjere u susretu sa stvarnošću” započela je u četvrtak, 22. kolovoza, na zagrebačkom Kaptolu u organizaciji Nacionalnog katehetskog ureda Hrvatske biskupske konferencije u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje resornog ministarstva.
Na otvorenju ljetne škole prigodnim se riječima obratio predsjednik Vijeća HBK za katehizaciju i novu evangelizaciju đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić koji je istaknuo kako će se na dvodnevnoj katehetskoj školi promišljati o stvarnosti iz područja filozofije, teologije i komunikologije.
“Vjeronauk u školi se trudi, s obzirom na svoju svrhu i ciljeve, pridonijeti istinom o stvarnosti čitavom odgoju i obrazovanju, ali i rastu i razvoju pojedinca. Teološki bi bilo najjednostavnije, možda čak i najistinitije, reći zajedno s Tomom Akvinski: ‘Bog je stvarnost svih stvarnosti.’
No, upravo nas Toma, među mnogim drugim teolozima, upozorava na različite putove susreta s Bogom, odnosno na različite načine učenja vjere u susretu sa stvarnošću. Pa kad tome još pridodamo i stvarnost ‘nevidljivih gradova’, kako će virtualnu stvarnost nazvati papa Franjo, stvarnost u kojoj sve više ne samo da borave nego i žive naši učenici i mladi i koja je i sama stvarnost (neovisno o tome što je virtualna), postajemo svjesni važnosti ove teme te dijaloga, koji nam se nužno nameće kao sredstvo zajedničkoga traženja odgovara na istinu o stvarnosti”, istaknuo je nadbiskup Hranić.
“Pred nama je ove godine i službeni početak jednoga novoga puta učenja i poučavanja – tzv. frontalna nastava – kao korak u proces ‘Škole za život’ o kojemu se, pogotovo posljednjih mjeseci, intenzivno razmišljalo i govorilo”, poručio je nadbiskup Hranić, govoreći o “kurikularnoj reformi”. Prema nadbiskupovim riječima, vjeronauk je u tom smislu dao svoj doprinos.
“Vjeronauk, koji se očigledno, često mora i boriti za svoje mjesto u ovoj stvarnosti, ne želi samo tumačiti stvarnost, još je manje promatrati kao posljednju priliku za život, kako će reći Nietzsche, nego želi sačuvati i onaj dio u mladome čovjeku, zasađenom negdje duboko u svakom od nas, a koji nas poziva da se toj stvarnosti divimo.”
Izaslanik kardinala zagrebačkog nadbiskupa Josipa Bozanića doc. dr. sc. Denis Barić istaknuo je važnost usavršavanja (vjero)učitelja u čemu im pomažu katehetske škole.
“Teme škola su uvijek aktualne, a tema ove katehetske škole govori o pologu vjere i učenju vjere. Želim svima vama da otkrijete obilježja stvarnosti i načine na koji ćete toj stvarnosti pristupiti , ali i načine na koji ćete učenicima progovoriti o kršćanskim vrijednostima”, istaknuo je.
Prisutnima se obratila i nova ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje resornog ministarstva dr. sc. Dubravka Brezak Stamać.
“Mišljenja sam da su ove vaše ljetne škole, koje je Agencija od svog osnutka vrlo rado podržavala, kontinuitet koji se sigurno neće prekinuti niti s novim ustrojem reformskih zahvata koji se nazivaju ‘Škola za život’, ali nisu cjelovita kurikularna reforma”, pojasnila je dr. Brezak Stamać, ujedno, zaključujući da će ključ početka reforme, koji dolazi, biti isključivo učitelj, profesor i nastavnik.
“A sve ono što ćemo dobiti u razredima, a to je prvenstveno izrazito snažna digitalizacija nastave, odnosno susret s modernim dobom, to je manje važno. I ja dolazim iz škole, pa znam kad stanete pred razred, onda ste vi sami s njima. I ono što i kako predajete bit će ključ, a sve ostalo će biti samo ključ”, nadodala je.
Doc. dr. sc. Saša Horvat s Teologije u Rijeci svojim predavanjem “Bog i zbilja: filozofsko promišljanje” uveo je vjeroučitelje u slojevitost filozofske misli o Bogu i zbilji. U predavanju se dotaknuo mnogih tema koje se pojavljuju u katoličkom vjeronauku u srednjim školama, od stvaranja svijeta, preko tema iz područja etike do filozofskih argumenata o Božjem postojanju kao i novih pitanja koja izaziva suvremeni tehnološki razvoj.
U svom se predavanju dotaknuo njemačkog filozofa Martina Heideggera koji je rekao: “Tehnika, dakle, nije samo sredstvo. Tehnika je novi način otkrivanja.”
“Danas se razvija drugi tip filozofije, i to filozofije tehnologije. Zastupnik te filozofije je Peter-Paul Verbeek čija je misao: ‘Tehnologija posreduje naše odnose sa svijetom, ali i način kako vidimo/čujemo/domišljamo svijet i kako je svijet tu za nas.’ Način otkrivanja tehnike koju pokreće volja za moći, novi je način otkrivanja ljudskog mišljenja.”
Predavanje pod nazivom “Filozofija obrazovanja u misli Johna Henryja Newmana” održao je izv. prof. dr. sc. Šimo Šokčević s Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Đakovu Sveučilišta i J. J. Strossmayer u Osijeku te je na taj način usmjerio pozornost prema kršćanskom promišljanju o odnosu vjere i obrazovanja, naravi i svrhe učenja kao sredstva razvoja čovjeka i ljudske zajednice.
“Najvažnija mi se čini sintagma ‘krug znanja’ koju Newman koristi. To znači da su sve znanosti međusobne povezane, a Newman smatra da je teologija arhitektonska znanost. Čini mi se vjeronauk upravo ima tu ulogu u obrazovanju. Kao što teologija kao arhitektonska znanost povezuje sve znanosti, tako bi i vjeronauk trebao povezati druge predmete tako da im služi. U kom smislu?
Pa vjeronauk vodi učenike prema vječnim objavljenim istinama. U tom smislu je važan predmet i jamstvo je slobodnog obrazovanja. Taj segment čini mi se jako važan. Jedina istinska reforma obrazovnog sustava je kad se početkom 1990-ih vjeronauk vratio u školski sustav”, naglasio je dr. sc. Šokčević.
U popodnevnim satima četvrtka u sklopu ljetne škole odvijat će se pedagoške radionice u skupinama.
Program Katehetske ljetne škole za vjeroučitelje u srednjim školama nastavit će se i u petak, 23. kolovoza u sklopu kojega će predavanje održati prof. dr. sc. Sofija Vrcelj i doc. dr. sc. Nevenka Maras, a popodne će se odvijati radionice namijenjene vjeroučiteljima. IKA