OSIJEK (TU) – U prostorijama Vikarijata Osijek u organizaciji Katehetskog ureda Đakovačko-osječke nadbiskupije i Agencije za odgoj i obrazovanje – podružnica Osijek 2. listopada održana je Stručno-metodička priprema za polaganje stručnog ispita za vjeroučitelje pripravnike u osnovnim i srednjim školama Đakovačko-osječke metropolije. U subotu, 3. listopada skup je nastavljen, a uz pripravnike, sudjelovali su i vjeroučitelji mentori.
Kompetencije vjeroučitelja
Stručni skup započeo je molitvom i pozdravnom riječju predstojnice Katehetskog ureda, dr. sc. Teute Rezo. U svom predavanju, dr. Rezo osvrnula se na pedagoške, socijalne i duhovne kompetencije vjeroučitelja jer „vizija vjeronauka, posebno njegova konkretna realizacija, pretpostavlja vjeroučitelja koji će u vlastitoj osobi objediniti tri kvalitete: čovjeka integralne kulture, odgojitelja i svjedoka“, što u sebi bitno uključuje i osobu koja aktivno živi život svoje župne zajednice. Vjeroučitelj nije samo poslanik i predstavnik katoličke teologije i evanđelja, naglasila je predstojnica, nego i institucije Crkve koja ga šalje po kanonskom mandatu, a to znači da svoje poslanje ne vrši samo u svoje osobno ime, nego i u ime Crkve, i zbog toga se mora odlikovati pravim naukom, svjedočenjem kršćanskog života, odgojiteljskim umijećem i traženim akademskim stupnjem. Na samom kraju dr. Rezo završila je riječima nadbiskupa Đure Hranića: „U vremenu kulture šutnje te u vremenu diktature relativizma, kada se nesigurnost spoznaja i života, stavlja pred nas kao najsigurniji znak čovjekovih tehnoloških i drugih dostignuća, vjeronaukom u školi Crkva želi ponuditi trajnu i duboku istinu života te jedinu sigurnost koju poznaje: otajstvo Boga živoga.“
O pedagoškim, socijalnim i duhovnim kompetencijama vjeroučitelja, progovorila je savjetnica u zvanju prof. Anđelka Čajkovac. Objasnila je nekoliko stilova odgoja, od kojih je najpoželjniji i najučinkovitiji demokratsko-autoritativni stil koji uvažava učenike i njihovo mišljenje, a vjeroučitelj je jasan i siguran, pravedan i pun razumijevanja. S tim u vezi, osobine koje vjeroučitelj treba izgraditi i njegovati su: dosljednost, pozitivnost, emocionalna stabilnost i učinkovita komunikacija, smatra prof. Čajkovac. I socijalni aspekt vjeronauka izuzetno je važan, jer vjeronauk koji odgaja u vjeri polazi od konkretnog života i iskustva, ucjepljuje se u ljudsku stvarnost u iskustvo patnje, siromaštva, ugroženosti te pokazuje i nudi mogućnost punog oslobođenja i spasenja čovjeka u Kristu. Savjetnica je istaknula da vjeroučitelj mora biti iskreni vjernik, uvjereni katolik, sretni susretnik, zauzeti tražitelj, sigurni znalac i na kraju znamen Boga života.
Uslijedilo je predavanje više savjetnice za vjeronauk u Agenciji za odgoj i obrazovanje- podružnice Osijek, Ankice Mlinarić, u kojem je progovorila o zakonskom okviru stažiranja i polaganja stručnog ispita, prijavi, obvezama pripravnika te sadržaju koji je nužno usvojiti. Objasnila je tijek polaganja stručnog ispita te na što treba obratiti pozornost kod prijave samog stručnog ispita. Upoznala je pripravnike s mjestom polaganja stručnog ispita i članovima povjerenstva. Progovorila je o stručnom usavršavanju, katalogu stručnih skupova razinama stručnog usavršavanja kao i načinu prijave na stručne skupove.
O metodičkim kompetencijama vjeroučitelja u pisanom radu na stručnom ispitu, govorila je doc. dr. sc. Vesna Bjedov i istaknula kako je pisani rad važan dio u polaganju stručnog ispita te da upravo tim metodičkim kompetencijama treba dati posebnu pozornost, posebice kod primjene teorijskoga metodičkoga znanja matičnih znanosti i posebnih teorijskih metodičkih znanja, ali isto tako i povezivanju teorijskoga znanja i praktičnih spoznaja, što zovemo oprimjerivanje. Jednako je važno voditi računa i o referiranju na stručnu literaturu.
Nakon korisnih uputa i primjera za polaganje stručnog ispita, stručni skup je molitvom završio vlč. Robert Mokri, predstojnik Katehetskog ureda Požeške biskupije.
Planiranje i programiranje te mentorsko praćenje
Prvo predavanje drugoga dana stručnog skupa održala je vjeroučiteljica Jasmina Rašković na temu ”Planiranje i programiranje nastave vjeronauka u odgojno-obrazovnom sustavu”. Predavanje je započela promišljanjem ”Što je sretan vjeroučitelj?” te je zaključila – kako je sretan vjeroučitelj onaj čiji su vjeroučenici sretni. Pojasnila je poslove vjeroučitelja, godišnje planiranje i plan programa za školsku godinu. Tijekom predavanja posebno je naglašena važnost kvalitetne dnevne pripreme za vjeronaučni sat. Istaknute su etape pripreme – od općih podataka, globalne strukture sata, tijeka sata, do kritičkog osvrta i priloga. Vjeroučiteljica je na detaljan način i s naglascima na najvažnije dijelove obradila svaku etapu i dala bolji uvid kako treba izgledati jedna vjeronaučna priprema.
”Mentorsko praćenje pripravnika do stručnog ispita” tema je o kojoj je govorila viša savjetnica Mlinarić. Pripravnike i mentore upoznala je s njihovim dužnostima i obavezama koje ih očekuju u ovome hodu. Razgovaralo se u manjim skupinama o najčešćim problemi s kojima se susreću pripravnici i mentori tijekom suradnje. Kao rješenje za što bolju suradnju naglasila je da su poželjne određene socijalne kompetencije: srdačnost, susretljivost, produhovljenost, stručnost, uslužnost… Vjeroučiteljica Rašković predstavila je OŠ ”Franjo Krežma”, a vjeroučiteljica Snježana Majdandžić Gladić Ekonomsku i upravnu školu u Osijeku, u kojima se polažu stručni ispiti.
Popodnevni dio bio je rezerviran za pedagoške radionice. Prvu radionicu na temu ‘Sinteza i aktualizacija u nastavi vjeronauka’ vodile su vjeroučiteljice Jasmina Rašković i Danijela Čačija. U drugoj radionici obrađivala se tema Praćenje, vrednovanje i ocjenjivanje u nastavi vjeronauka, a voditeljice radionice bile su vjeroučiteljice Mirjana Srednoselec, Emilija Dodig i Ljiljana Mandurić. Izidora Popović/Vlatko Glavaš