OSIJEK (TU) – Retfalačka Župa Uzvišenja sv. Križa obilježila je cjelonoćnim klanjanjem pred Presvetim i misama 18. studeni – Dan sjećanja na žrtve Domovinskoga rata i Dan sjećanja na žrtve Vukovara i Škabrnje. Nakon večernje mise, u ponedjeljak, 17. studenoga 2025. cjelonoćno klanjanje započelo je duhovnim nagovorom i molitvom za poginule i stradale u Domovinskom ratu koju je predmolio đakon Karlo Strišković.
„Gospodine Isuse Kriste, U ovoj noći bdijenja prisjećamo se jedne od najtežih i najmračnijih noći u povijesti našega naroda — noći sloma obrane Vukovara i početka stravičnih zločina, noći koja je ostavila rane na tijelu i duši našega naroda. U tišini ove svete noći donosimo ti svu bol, tugu i vapaj onih dana. Predajemo ti sve nevine žrtve: civile, branitelje, ranjenike, nestale, sve koji su pali braneći slobodu, dostojanstvo i život. Primi ih u svoje milosrdno zajedništvo i daruj im svjetlost i mir u svojoj vječnosti“, molio je Strišković „Molitvu za Vukovar“. Vjernici su sa đakonom Striškovićem molili Gospodina „i za one koji su činili nasilje i razaranja“ jer nas milosrdni Isus uči moliti i za neprijatelje, za dar istinskoga pokajanja da istina oslobodi, a kajanje izliječi; „da ova noć postane noć pomirenja“ i očima upravljenim prema Isusu, izvoru svake nade „neka žrtva Vukovara nikada ne bude zaboravljena, nego neka nas vodi putem pravednosti, vjernosti i ljubavi“.
Tijekom klanjanja od 20 sati do 7.45 izmjenjivali su se župljani (prema rasporedu po satima), župni vikar Danijel Tigandžin i župnik Ivan Jurić.
Klanjanje je završeno u utorak (18. studenog) molitveno uz blagoslov s Presvetim oltarskim sakramentom. Vjernici su otpjevali “Bože, čuvaj Hrvatsku”. Slavljene su dvije mise. Jutarnju je predvodio vikar Tigandžin, dok su liturgijsko pjevanje animirali predvoditelj i župljani. Uvodeći u misu ukazao je na nepravde u ratovima i Domovinskom obrambenom ratu potaknuvši vjernike na pokajanje za sve trenutke u životu, molitvu jednih za druge i da “rat ne ostane u srcu, kao ni počinjene nepravde i osude”.
Potaknut biblijskim čitanjima i evanđeoskim odlomkom (prvo čitanje 2Mak 6,18-31 i sv. Evanđelje po Luki – Lk 19, 1-10), o cariniku Zakeju, propovjednik je usporedio Zakejevo nepravedno ponašanje kao predstavnika okupatorske vlasti sa ratnim doživljenim nepravdama prema žrtvama u kontekstu pokajanja i namirenja. Podsjetivši na herojsku domovinsku obranu Vukovara nasuprot višestruko nadmoćnijeg napadača i počinjeno zlo, upitao je kako moliti za oproštenje danas, dok se Hrvatska sjeća žrtava? “Snaga molitve jača je od svakoga zla! Zakej je pobijedio snagu okupatora jer je osjećao da je činio nepravdu”, rekao je te razložio motrište Božjega gledanja stvarnosti iz kuta nebeske pedagogije: “Kada se obogatimo, možemo shvatiti je li to na pošten način… Danas molimo za žrtve. Isus mijenja sve nepravde. Kako? U susretu, primjerice Zakej osjeća u srcu da je dobra što ih je stekao dade siromasima radujući se slobodi koju je stekao. Molimo da srce bude ispunjeno ljubavlju, molimo za žrtve, molimo jer domovinu spašavamo ne samo kruhom nego molitvom”, zaključio je propovjednik.
U molitvi vjernika koju je predmolila Anica Serdarušić predslavitelj je posebno spomenuo poginulu djecu i djecu pokojnih branitelja. Zahvalno sjećanje nakon mise pojedini su izrazili molitveno, posebice za one koji još uvijek traže svoje najmilije, za ratne stradalnike, domoljube i heroje koji su poput Eleazara (prvo misno čitanje Knjige o Makabejcima) izdahnuli mučenički i „smrću ostavili, ne samo mladeži nego i većini naroda, primjer hrabrosti i spomenik kreposti“. Nevenka Špoljarić

